Cíle ještě chytřejší (SMARTER)

SMART, KARAT, chytré cíle

V několika předchozích dílech miniseriálu jsme rozebírali, co všechno je důležité při definici cílů. A půjčili jsme si na to metodiku SMART. Dnes tuto metodiku ještě trochu rozšíříme.

Na začátek připomeňme, že SMART má dvojí význam. Je to zkratka, kde každé písmenko znamená nějakou vlastnost cíle. Ale také ji můžeme chápat jako anglické slovo „chytrý“. No a protože vše se vyvíjí, přišel někdo s „upgrade“ SMART na ještě chytřejší cíle – SMARTER.

Co ona písmenka znamenají? E lze chápat jako:

  • Evaluate – hodnocený: To je asi reakce na to, že nestačí cíl pouze měřitelně stanovit. Je potřeba ho na konci také vyhodnotit. Jedině pak se něco naučíte – ať už se cíle dosáhlo, nebo nedosáhlo, je důležité zkoumat proč. Ne aby se našel viník neúspěchu nebo ten s největší zásluhou. Hlavně kvůli tomu, aby se vám příště povedlo cíl stanovit lépe, přesněji. Vyvarovat se chyb, kterých už jste se jednou dopustili.

E ale může znamenat také:

  • Excitable – fascinující, Engaging – strhující. popř. Enjoyable – zábavný: Všechny tři významy jdou k motivaci. Člověk musí chtít cíle dosáhnout, musí pro něj být výzvou, neměla by to být jen povinnost, či nuda, ale něco, co pro něj má hodnotu, posune ho to.
  • Ecological – ekologický: Ano, posledních několik let se mnohem více dbá na to, abychom to, co děláme, dělali také s ohledem na okolí firmy. Abychom např. na úkor vlastního zisku nezaneřádili prostředí něčím, co bude nutno (časem) zlikvidovat za mnohem více peněz, než kolik činil náš zisk
  • Ethical – etický: Myšleno etický všemi směry – k okolí firmy, k zaměstnancům, k nám samotným. Často neetika může začínat velmi nevinně. Např. tím, že místo pořádného odstranění vady našeho výrobku, to „jen tak zalátáme“ s plným vědomím, že se porouchá znovu.

To jsou možné významy písmene E a pojďme na R:

  • Reevaluate – průběžně hodnocený, Revisit – znovu hodnocený, popř. Reassess – znovu hodnotitelný: To navazuje na význam předchozího písmene E, tady nejen hodnotit na konci, ale i průběžně.
  • Rewarded – odměněný nebo Rewarding – hodnotný: Na konci by měla následovat odměna, nemyslíme nutně peníze (i když ty často taky), ale třeba „jen“ pochvala. Nebo cokoliv, co pracovník považuje za pro sebe hodnotné. Často to může být i to, že se něco nového naučil.
  • Reaching – dosažitelný: I tento význam už jsme tu u předchozích písmen měli. Cíl by neměl být „příliš přestřelen“. Nelze-li ho z nějakých důvodů dosáhnout, nebude pro člověka motivující. Ale nesmí být zase moc snadno dosažitelný, to pak zavání rutinou a do takových úkolů lidé většinou příliš energie nedají.
  • Recordable – zaznamenatelný: Ukazetele, které stanovíme musí být zjistitelné. Ale i tento význam už jsme tu měli. Nicméně pozor, spousta ukazatelů, které vypadají velmi dobře, nemusí být vůbec změřitelných. Hezkým příkladem je třeba podíl na trhu. U mnoha produktů to dříve, či později vyvolá otázky: „A s čím se vlastně srovnáváme?. A jak zjistíme, velikost celého trhu? A kolik toho prodají ostatní? Máme taková data, popř. zjistí je někdo vůbec?“

Tak a to je k chytrým cílům vše. Jen ještě jedna poznámka na závěr. SMART se dočkal i tuzemské alternativy. Občas můžete potkat zkratku KARAT, jejíž význam je prakticky stejný:

  • Konkrétní
  • Ambiciózní
  • Reálný
  • Akceptovatelný/akceptovaný
  • Termínovaný

Máte k tématu něco zajímavého? Chcete si popovídat o tom, jak aplikovat tuto metodiku v prostředí vaší organizace? Napište nám, rádi to s vámi probereme:

henych@management.cz nebo duba@management.cz


 

Všechny díly miniseriálu o cílech:

 

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář