Chytré (SMART) cíle – S

SMART, KARAT cíle

V jednom z minulých článků jsme přemýšleli, proč je někdy složité stanovovat cíle. Dnes budeme tyto úvahy dále rozvíjet.

Na stanovování cílů existuje spousta „metodik“. Můžete si například dočíst, že cíle mají být:

  • SMART – Specific, Measurable, Attainable Relevant, Time-bound
  • SMARTER – k předchozí definici přibude ještě Evaluate a Reevaluate
  • DUMB – Doable, Understanable, Manageable, Beneficial
  • KARAT – konkrétní, ambiciózní, reálný, akceptovatelný a termínovaný…což je vlastně česká alternativa SMART

Popř. klidně můžete použít i moje oblíbené:

  • KISS – Keep it simple and stupid 🙂

jen to s tou jednoduchostí nepřežeňte 🙂

Vlastně je celkem jedno, jakou z metodik použijete, jsou si do jisté míry všechny podobné. Ta hlavní zpráva je, že nestačí říct jen co a kdy, ale že stanovování cílů je mnohem složitější disciplína. Musíte nějak myslet na to, zda je cíl měřitelný, ale např. zda je i dosažitelný, popř. pro pracovníka motivující.

Protože asi nejznámější metodikou je ta první uvedená, tedy SMART, podíváme se podrobně právě na ní. Dnes rozebereme první písmeno, tedy S. Znamená Specific – konkrétní. Jak vypadá takový konkrétní cíl? No když to vezmeme z druhého konce, pak typické nekonkrétní cíle jsou:

  • Zlepšete prodeje
  • Zvyšte produktivitu
  • Zvedněte návštěvnost našich webových stránek
  • Udělejte něco, abychom víc vydělávali…no nekoukejte, HNED 🙂

Říká se, že každý správný cíl by měl mít minimálně 3 složky:

  • množství, jakost a čas

Když se budete držet tohoto jednoduchého pravidla, budou vaše cíle vždy konkrétní. Tak to zkusíme třeba na tom prvním uvedeném – prodejích:

  • Potřebujeme prodat 2500 ks výrobku xy do 31.12.2014. A to tak, aby neklesly prodeje výrobků yz.

V první větě je množstí a čas, druhá pak popisuje jakost.

V různých zdrojích však můžete narazit ještě na další významy písmene S ve zkratce SMART, např.:

  • Simple – jednoduchý, ale ne ve smyslu lehce dosažitelný, spíš pro všechny zúčastněné srozumitelný
  • Stretching – posouvající vás, umožňující dosáhnout něčeho nového

To je pro dnešek vše a další písmenka rozebereme někdy příště.


Všechny díly miniseriálu o cílech:

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář