Chytré (SMART) cíle – M

SMART, KARAT cíle, stanovování cílů, chytré cíle

Minule jsme začali mluvit o tzv. chytrých, či spíše chytře stanovených cílech. A dnes v tématu budeme pokračovat.

 

Jedna z metodik na stanovení cílů se jmenuje SMART. Sice se nabízí přímý překlad z angličtiny, tedy „chytrý“, ale jedná se o zkratku. v minulém díle jsme rozebírali, co všechno může znamenat první písmenko S a tak nás teď čeká druhé písmenko – M.

Asi hlavním významem je

  • Measurable – měřitelný

Ano, cíl by měl mít jasné a dopředu stanovené parametry :). A proč dopředu? No jednak aby nenastaly pochybnosti kolik, že to vlastně mělo být např. nových zákazníků až v okamžiku, kdy to budeme na konci snažení hodnotit. A taky proto, aby bylo jasné, co všech bude třeba vykonat. Asi bude rozdíl, když budeme chtít přivést jednoho zákazníka a nebo 1500.

V různých zdrojích ale naleznete i jiné významy písmene M:

  • Motivated – motivující: je důležité, aby cíl sám o sobě „nutil“ člověka jít něco dělat. Jen mějte na paměti, že hlavní motivací většinou nejsou peníze. Spíš je to smysl celého snažení. Takže další význam písmene M může být:
  • Meaningful – smysluplný: přeházet hromadu „bordelu“ na druhou stranu dvorku nebude asi příklad smysluplného cíle (a asi ani motivujícího). A to platí, i když je hromada nehmotná – třeba roztřídění 10 let starých souborů v počítači.
  • Manageable – uříditelný: zejména s ohledem na schopnosti a dovednosti konkrétního pracovníka, který bude úkol vykonávat. Někdo v klidu a pohodě uřídí projekt letu na Mars a zároveň stavbu mostu před kanál La-Manche. Pro někoho jiného je obtížné zvládnout vypracování a odeslání nabídky zákazníkovi.

To je dnes vše, příště koukmene na další písmeno ve zkratce SMART – A.


 

Všechny díly miniseriálu o cílech:

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář