Útrapy personálních agentur

Mnoho laiků se často domnívá, že mít personální agenturu je zlatý důl. Přivezete lidi, dodáte je jako agenturní zaměstnance do nějaké firmy a pak už se jen koupete v penězích. Dostáváte tučnou marži od firem a ještě pak načerno vydolujete část mzdy ze zaměstnanců. Je to ale skutečně tak?

Jak napovídá nadpis článku, tyhle doby už jsou dávno pryč. Agentury se snaží vymýšlet nemožné, aby svoje lidi udržela u zákazníků. Vozí je do práce a z práce, platí jim ubytování, zajišťují jim stravu i mimo pracovní dobu…. Ale i to všechno je málo. S jakými potížemi se tedy v současné době agentury potýkají? Pojďme se podívat na pár těch nejčastějších.

  1. Český rybník je prázdný –  on už pomalu ale jistě vysychá i ten evropský. Agentury už nejezdí nabírat zaměstnance do Polska nebo na Slovensko. Čím dál častěji se specializují na zaměstnance z Bulharska, Mongolska, Vietnamu, Ukrajiny…  A tady jsou první komplikace: potřeba místních náborových kanceláří, jazykové bariéry a potřeba tlumočníka, vzdálenost a náklady spojené s dopravou zaměstnanců, jiná mentalita a jiné pracovní návyky…
  2. Firmy se o lidi perou – a tak se často stane, že agentury dovezou lidi do Čech a oni jim na nejbližší zastávce „zdrhnou“. Prostě se už do autobusu nevrátí. Mají totiž kontakty na svoje příbuzné, kteří už tady pracují a tak si po cestě zjistí situaci a tipy, ve kterých firmách dávají nejvíc peněz. Agentura tak slouží jako taxi zadarmo a do místa určení nakonec dorazí třeba jen polovina lidí. Často je tak namísto do Prahy dovezete jen do Brna.
  3. Agentury si kradou lidi navzájem – říkáte si jak je možné ukrást člověka? To je přeci únos. A ono to tak opravdu často vypadá. Když už Vám agenturní člověk nastoupí a vy si ho konečně zaučíte, můžete jen smutně koukat, jak Vám před Vaší firmou stojí cizí autobus, který Vaše lidi láká na víc peněz. A spousta z nich podlehne a dobrovolně nastoupí. A vše je tak strašně rychlé, že jste opravdu hodně dobří, když to vůbec zaregistrujete.
  4. Ubytovnu raději mějte svoji – ano, je to tak, postavte si svou a pořádně ji zamykejte. Jakmile totiž jako agentura použijete veřejnou ubytovnu, máte zase problém. Do těchto ubytoven totiž chodí právě lovci agenturních lidí. Vy tam pak přijedete, že lidi odvezete na směnu a oni už tam nejsou. Zase Vám je „vyfoukli“. A co řeknete zákazníkovi? No co by, omluvíte se a budete doufat, že Vám zákazník nevyměří tučné penále za nesplnění smluvních podmínek.

Tak co? Ještě si myslíte, že je personální agentura terno? Znám to ze strany zákazníka, tedy zástupce firmy, která dočasné zaměstnance a personální agentury využívá a přiznám se – já bych to za ty peníze nedělala.


Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Jack Moreh,

freerangestock

Sdílet na:
Šárka Sehnalová

Šárka Sehnalová

Šárka je momentálně na rodičovské dovolené a zároveň pracuje na částečný úvazek jako mzdová účetní firmy T.RAD Czech s.r.o. Před nástupem na RD byla v této firmě 8 let zaměstnaná na pozici HR specialisty a měla krom mzdové agendy na starosti kompletní HR aktivity. Dálkově vystudovala obor personální management a organizační rozvoj na Masarykově univerzitě v Brně. Má ráda svou práci hlavně pro její rozmanitost a neobvyklé situace, se kterými se musí poprat.

Komentář