Nepřebírejte odpovědnost (za někoho jiného)

Vyhýbat se odpovědnosti? To přece dobrý zaměstnanec ani dobrý manažer nedělá. Chceme-li být přínosem pro firmu, musíme být zodpovědní. Ale co když je to trochu jinak? Co když jediné, co je tím myšleno je to, že nemáte přebírat odpovědnost za někoho jiného? Co když je to jen o tom, vědomě se rozhodnout  za co jsem odpovědný a za co odpovědný být nechci, protože to nespadá do mých kompetencí.

Odpovědnost se totiž nedá někomu vnutit, odpovědnost si vezmete sami. Jak?

Třeba tím, že kolegovi zhodnotíte jeho postup, že začnete udělovat rady, ale i třeba tak, že ho utvrdíte v tom, že jeho postup schvalujete nebo naopak s postupem nesouhlasíte… Způsobů jak převzít odpovědnost za nějaký úkol nebo snad dokonce za celou oblast  činností (a nejen těch pracovních) je nepřeberné množství. Odpovědnost si takto přebíráme velmi často nevědomě, prostě vyjádříme svůj názor nebo se pokusíme kolegovi poradit jak na to a najednou HOP, odpovědnost máme na krku a už se jí jen tak nezbavíme.

Pokud přebíráte odpovědnost za určitý úkol vědomě,  tzn. že sice nespadá do vašeho pole působnosti, ale vy se zcela vědomě rozhodnete, že s tímto úkolem pomůžete z čistě praktických důvodů, je Vám to ke cti a je to naprosto v pořádku. Pokud však na sebe úkoly přebíráte nevědomě – prostě máte pocit, že musíte poradit, schválit nebo podporovat kolegu v jeho rozhodnutí a nemůžete si prostě pomoct, pak máte problém. Proč?

Protože Vy máte o úkol navíc – další věc, za kterou jste zodpovědní. Úkol se čile hlásí, ideálně se tváří jako naléhavý (viz předchozí článek kolegy Michala Henycha  Naléhavé a důležité) a vy nemáte čas na svoje vlastní úkoly.

Kdo se v článku viděl? Pokud Vám to pomůže, i mně se to stává, ale bojuji s tím. Snažím se vědomě rozhodnout zda úkol přijmu a tím na sebe převezmu odpovědnost za úspěch či neúspěch nebo zda se budu držet svých úkolů. Často je totiž pro firmu (ale i pro Vás) mnohem prospěšnější, když se držíte své odpovědnosti a nepřebíráte na sebe úkoly, které Vám nepřísluší. Díky tomu, že si odpovědnost nepřeberete ale ponecháte jí jejímu vlastníkovi se sice může prodloužit čas, po který se úkol řeší, ale na druhou stranu ponecháváte svému kolegovi jeho možnost udělat si věci po svém, samostatně se rozhodnout, naučit se něco nového… a to za to přece stojí. Vaše pomoc totiž pro něj nemusí být tím, co ho posune dál.


 

Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, StartupStockPhotos

Photos 40454

www.freerangestock.com 

 

Sdílet na:
Šárka Sehnalová

Šárka Sehnalová

Šárka je momentálně na rodičovské dovolené a zároveň pracuje na částečný úvazek jako mzdová účetní firmy T.RAD Czech s.r.o. Před nástupem na RD byla v této firmě 8 let zaměstnaná na pozici HR specialisty a měla krom mzdové agendy na starosti kompletní HR aktivity. Dálkově vystudovala obor personální management a organizační rozvoj na Masarykově univerzitě v Brně. Má ráda svou práci hlavně pro její rozmanitost a neobvyklé situace, se kterými se musí poprat.

Komentář