Motivace a peníze

A je tu další díl volného seriálu o často zaměňovaných slovech. Tentokrát, jaké překvapení, zase o lidech, tentokrát o jejich motivaci. Nebo o jejich penězích? Není to to samé? Ne opravdu není, to říkám rovnou na úvod.

Ani nevím, kolik jsem zažil diskusí nad tím, že jediná motivace lidí je vlastně přes peníze, protože lidem přece o nic jiného nejde. Řekl bych stovky. A výsledky těchto diskusí? No, řekl bych nepřesvědčivé. Často lidé nakonec připouští, že tomu tak není, ale v praxi pak i nadále zůstávají ve stejném stereotypu.

Co je vlastně motivace? Laicky řečeno je to vnitřní pocit či pohnutka jít něco udělat. Je to síla, která nakonec způsobí, že se zvedneme ze židle a dáme se do příslušné činnosti. Čím je motivace vyšší, tím víc to děláme s radostí, zájmem, touhou. Motivace nám často dodává smysl oné práce – smysl pro nás (naučím se něco nového, překonám překážky) , ale i pro druhé (usnadní jim to práci, budou z toho jinak profitovat).

A teď otázka. Je možné, že tento typ motivace dodají peníze? No ano, peníze vás mohou zvednout ze židle, to nepopírám. Jenže nejsem si jist (a to i z vlastních zkušeností), že do nebeských výšin zvednou chuť jít úkol udělat. A jak dlouho budou působit. Opět z vlastní zkušenosti působí velmi krátce a velmi omezeně. Navíc, co dnes je nadstandard, zítra se stává standardem. Takže, když se jako jediná motivace používají peníze je to a) pekelně drahé b) z dlouhodobého hlediska stejně pekelně neúčinné.  Dokonce, když se bavím s lidmi, kteří přidělené úkoly přímo vykonávají, občas říkají, že slíbenou částku berou jako jakési bolestné za ten nesmyslný úkol.

Budu teď maličko tvrdší. Ze zmíněných diskusí mívám pocit, že tvrzení motivace=peníze, je pro část manažerů vlastně jen výmluva. Lenost, či neschopnost nalézt něco, co bude fungovat lépe, dlouhodoběji…a v konci konců i laciněji. Je přece tak jednoduché z pohodlí svého notebooku rozdat sem tam nějakou odměnu, než se s lidmi bavit, naslouchat jim a zjistit, co pro ně je skutečná motivace, která mj. dodá i radost z práce.


Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Jack Moreh, Photos 39175

www.freerangestock.com 

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář