Mládí vpřed aneb podnikání, neboj se!

Všichni dobře známe staré dobré pořekadlo „Mládí vpřed“. Plno z nás ho používá často jako řečnické zvolání, nebo křičíme „Mladí má zelenou“. Většinou jsou to žertovné pokřiky, které zvoláváme, aby bylo veselo.

Z veselého se však stává realita. Musíme si začít uvědomovat, že postupně přichází doba, kdy první generaci porevolučních podnikatelů nahradí generace mladých teenagerů, kteří buď převezmou stávající firmy, nebo založí své vlastní.

Stále jsou zde ale lidé, kteří se generační výměny bojí a jako moje babička jen spínají ruce a zvolávají: „Co ta dnešní mládež, kdo nás bude živit, jak to mládí dopade!?!?“

Jelikož sám dobře vím, že to samé říkali i o mojí generaci, nedalo mi to a rozhodl jsem se udělat průzkum mezi studenty 3. a 4. ročníků různých škol, které své žáky alespoň částečně připravují na podnikatelské prostředí.

Zde přináším sedm základních pohledů na predikci podnikání mladých lidí. Čeho se
bojí a co budou dělat jinak. Uvádím jejich pohled na současné podnikatele a také procentuální zastoupení studentů, kteří jsou už dnes rozhodnuti do podnikatelského prostředí po ukončení studia vstoupit a kteří na tento krok nemají odvahu nebo se zatím rozhodují.

Ano, ano. To jsou objektivní a statisticky vyhodnocená data od budoucích podnikatelů. Když jsem výsledky mého průzkumu předkládal osobně mým starším a zkušenějším kolegům, tak po přečtení bylo na jejich očích znát mírné vystrašení, ale na ústech se zároveň objevil lehký úsměv. Myslím si, i když do hlav kolegům nevidím, že si tak říkali: „Naivní mládí, které se musí ještě hodně moc učit.“

Patřím mezi celoživotní optimisty (někteří z vás podotknou – neinformované realisty). Proto jsem naprosto přesvědčen, že když mládí dáme zelnou a hlavně důvěru a možnost seberealizace a to vše v kontextu dnešní doby, kdy mládí má jiné potřeby než starší generace, tak věřím, že to zvládnou. Dokonce si myslím, že v některých myšlenkách, po implementaci do praxe, budou lepší než současní podnikatelé.

Závěrem chci říci, že se nebojím nástupnické generace podnikatelů. Budou si muset, jako my všichni, vyzkoušet své nápady a myšlenky v praxi. Dejme jim důvěru a popřejme jim hodně štěstí do podnikání, neboť (a to se shodneme určitě všichni) bez špetky štěstí podnikání nikdy NEPŮJDE.

Josef Pluhař je studentem programu PhD na LIGS University


Fotografie: Open University, Flickr, licence Creative Commons

Sdílet na:
Josef Pluhař

Josef Pluhař

Během studií na vysoké škole založil vlastní firmu, která se postupně rozvíjela v několik podnikatelských odvětví, které se vždy snažil vybudovat jako samostatnou společnost a pak ji prodat. Po získání magisterského titulu nastupuje na studijní program MBA Executive na LIGS University a následně studijní program Ph.D.. Věnuje všem oborům managementu, ale nejbližší je mu strategie a projektové řízení. Josefa můžete také potkat jako konzultanta a lektora ve firmě TrimCon, dále působí jako externí poradce v LIGS University Executive a jako poradní orgán v komisy pro výchovu a vzdělávání v Plané nad Lužnicí. Aktivně se podílí na komunální politice, především jako moderátor a projektový manažer pro dosažen společného cíle. V minulosti se podílel na projektech pro Ministerstvo průmyslu a obchodu nebo pro agenturu CzechInvest. Josef bydlí v Plané nad Lužnicí a k jeho zálibám patří rybaření, cestování a jako kapitán zbožňuje lodní dopravu.

Komentář