Jak stanovovat cíle

Jak stanovovat cíle

Ono se jednoduše řekne: „Stanovte lidem cíle.“ Ale zas tak jednoduché to není. Proč?

Myslím, že nedorozumění může nastat hned se slovem cíl. V managmentu se cílem myslím opravdu konečný stav, neboli výsledek. Jenže často se setkáváme s tím, že za výsledek se prohlásí něco, co je pouze jakýmsi mezistavem – sice nutným ke splnění cíle, ale cíl to rozhodně není.

Zkusíme příklad:

  • Prober to prosím s obchodníky a příští úterý mi prosím pošli návrh newsletteru v obvyklé šabloně a včetně seznamu příjemců tak, aby ve středu ráno mohl odejít.

nebo

  • Od příští středy začínáme provozovat novou službu a očekáváme, že díky newsletteru bychom měli do konce týdne obdržet cca 50 poptávek. Předtím, než newsletter odejde bych ho rád viděl.

Vidíte ten rozdíl? Myslím, že v prvním případě se pracovník soustředí především na ten fakt, aby newsletter vůbec existoval. Bude se snažit splnit „pokyn“ šéfa (protože jsme popsali co a jak má udělat) a pravděpodobně odešle „výsledek“ své práce v úterý 23:58 :). No a vy na to budete ve středu ráno koukat a kroutit hlavou…

V druhém případě využíváme toho, že jednou z největších motivací je smysl našeho konání. Vysvětlujem, co očekáváme (popisujeme proč newsletter dělat) a zároveň necháváme dostatečnou volnost v tom, aby si pracovník sám vymyslel postup. Mimo jiné se pracovník bude mnohem více cítit odpovědný za to, aby ve středu začaly objednávky zavalovat mailové schránky obchodníků :).

Pracovník také bude mnohem víc přemýšlet, komu newsletter poslat, jak má vypadat a co budou klíčová sdělení. A do toho přemýšlení zapojí mnohem více lidí, než jen ty z obchodu. Pravděpodobně vám finální návrh také pošle mnohem dříve, než v úterý před půlnocí.

Stručně: když stanovíte cíl jako skutečný výsledek, přenesete na pracovníka mnohem více odpovědnosti, než v prním případě. A to přece chcete ne?


Zdroj obrázku: Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, www.freerangestock.com

 

 

Sdílet na:
Jan Duba

Jan Duba

Působí jako konzultant především na projektech v oblastech změn firemní strategie, procesního a projektového řízení navazující na řízení lidských zdrojů a řízení výkonu. Věří, že úspěch projektu záleží hlavně na zapojení lidí - jak moc se skutečně chtějí podílet na dosažení projektového cíle. Zda spolu komunikují a táhnou za jeden provaz nebo jim jde o individuální prospěch. Proto se zabývá především technikami, jak toto chování podporovat.

Komentář