Dítě jako nevýhoda u pohovoru?

Kolik máte dětí? Jak jsou staré? Už chodí do školky? A máte nějak zajištěné hlídání, když bude dítě nemocné? Jak budete řešit případnou práci přesčas? Jste časově flexibilní?  Takové a mnoho dalších otázek zaměstnavatelé kladou maminkám při pracovních pohovorech a to i přesto, že zákoník práce považuje tyto otázky za diskriminační a  jejich použití zakazuje.

Co s tím? Jak odpovědět tak, abych zaměstnavatele přesvědčila, že i přesto, že mám dítě (děti), jsem také vhodnou uchazečkou na danou pozici?

Některé personální servery radí, aby se kandidátky odkázaly na zákoník práce a upozornily budoucího zaměstnavatele, že tyto otázky jsou diskriminační. Ano, hezky se to říká, ale samy jistě cítíte, že to není ten správný směr. Tak jak se tedy s takovými otázkami vypořádat a využít je ve svůj prospěch?

V případě, že jste již během mateřské nebo rodičovské pracovala nebo jste se podílela na nějaké dobročinné aktivitě, neváhejte to prodat se vším všudy.  Pokud jste ale žádnou práci nebo projekty během rodičovské nerozjížděla, nevadí – i zde se najdou argumenty, které mohou potenciálního zaměstnavatele přesvědčit. Jaké to jsou?

Všeobecně je známé, že se zaměstnavatelé do zaměstnávání žen s malými dětmi příliš nehrnou (zejména ze strachu, že s dětmi budete často doma, když budou nemocné), ale máte v ruce trumfy:

1) Najít loajálního zaměstnance je v dnešní  době velmi těžké. Vy jako žena po rodičovské to víte moc dobře, budete si tak pracovní příležitosti více vážit a zaměstnavatel získá člověka, který o práci skutečně stojí.

2) Pokud bude vaše dítě nemocné, existuje možnost, že byste část práce zvládala z domova a dojížděla například na část dne nebo několikrát do týdne? Využijte téhle možnosti a zmiňte to při pohovoru.

3) Je možné, abyste ty nejdůležitější úkony naučila i někoho jiného? Nebojte se to navrhnout. Zaměstnavatel tak získá větší jistotu, že se práce udělá i v případě vaši nepřítomnosti a vyhne se i riziku, které souvisí s Vaším případným odchodem z firmy. Váš kolega se naučí něco nového a bude mít větší rozhled. Navíc Vám vznikne možnost konzultace zapeklitých případů.

4) Jako máma umíte dobře pracovat s požadavky svého interního zákazníka (dítěte) a to i přesto, že je leckdy neumí vyjádřit slovy, jste tedy zákaznicky orientovaná. Umíte se vcítit do jeho přání, umíte mile a přesto pragmaticky uvažovat a pracovat.

Nebojte se reagovat na inzeráty, hledejte příležitosti a pokud se žádná nenaskytne, najděte si jinou práci. Nehledejte jen ve svém oboru, zkuste něco nového, pusťte se třeba do podnikání, zažádejte si na Úřadu práce o rekvalifikaci. Hlavně hoďte za hlavu pocit, že je to nefér, bojujte. Jste mámy! Jste lvice, které bojují o své mladé. Bojujte i o sebe, o svoji úctu, o svoji budoucnost. Jde to! Sama to vím, sama jsem v podobné situaci a našla jsem nejednu příležitost, jak se realizovat na rodičovské a jak neztratit kontakt se zaměstnavatelem.

________________________________________________________________________________

Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Jack Moreh

Photos 48347

www.freerangestock.com 

 

 

 

Sdílet na:
Šárka Sehnalová

Šárka Sehnalová

Šárka je momentálně na rodičovské dovolené a zároveň pracuje na částečný úvazek jako mzdová účetní firmy T.RAD Czech s.r.o. Před nástupem na RD byla v této firmě 8 let zaměstnaná na pozici HR specialisty a měla krom mzdové agendy na starosti kompletní HR aktivity. Dálkově vystudovala obor personální management a organizační rozvoj na Masarykově univerzitě v Brně. Má ráda svou práci hlavně pro její rozmanitost a neobvyklé situace, se kterými se musí poprat.

Komentář