Agenturní zaměstnanci?

Nezaměstnanost v ČR je na historicky nejnižším procentu od dob před sametovou revolucí a tak firmy sahají po agenturních zaměstnancích z více či méně exotických zemí.

Často jsou slyšet kritiky ze strany českých zaměstnanců, že firma by nemusela agenturní zaměstnance vůbec mít, pokud by náležitě ocenila práci českých lidí. Je tomu ale skutečně tak? A proč vlastně firmy přistupují k agenturnímu zaměstnávání? Proč se ve výrobních firmách setkáváme stále častěji s bulharštinou, rumunštinou ale třeba i nepálštinou?

Důvodů je samozřejmě víc, ale pojďme se společně podívat na ty nejběžnější:

  • flexibilita  – firma může agenturní zaměstnance velmi snadno ukončit, je to tedy dobrý způsob, jak firmu uchránit před vysokými náklady na propouštění zaměstnanců v případě poklesu zakázek, neexistuje žádná výpovědní doba, žádné odstupné platy
  • časová úspora – minimálně mzdová účetní si oddechne. Stačí agentuře připravit podklady ke mzdám typu docházka, bonusy, srážky ze mzdy. Nemusíte zaměstnance přihlašovat na OSSZ nebo ZP. Nemusíte odpovídat exekutorům, tisknout výplatnice…
  • spolehlivost – většina cizinců přijela do ČR vydělat peníze. V jejich zájmu tedy je chodit do práce a mít za to slušný plat, nemocnost je velmi nízká
  • neomluvená absence bývá důvodem pro ukončení přidělení. Není nic snazšího (na rozdíl od kmenových zaměstnanců, u kterých trvá zrušení PP mnohem delší dobu (už jen třeba proto, že zaměstnanec je nekontaktní, poštu nepřebírá…)

Ale abychom zde nepsali jen pozitiva, pokud firma chce „kulturní bouři“ ustát, je potřeba investovat i do rozvoje agenturních lidí. Začlenit je do týmu a pracovat na tom, aby zapadli a usadili se. Stojí to hodně času i poměrně dost peněz, ale určitě se to vyplatí.

Příklady aktivit, které posilují pouto mezi agenturními a uživatelem (firmou):

a) vzdělávací materiály v jazyce přidělených zaměstnanců a tlumočník, jasně stanovená pravidla

b) agenturní zaměstnanci jsou zvání na firemní meetingy, předává se jim maximum informací

c) agenturní zaměstnanci jsou zváni na firemní akce, večírky

d) existuje jasně stanovený systém odměňování, benefity shodné s kmenovými lidmi

e) funguje otevřená diskuse o rozvoji agenturních lidí, agenturní vědí, co se od nich očekává a co mohou čekat

Na co nezapomenout? Přeci na lokální, kmenové lidi. Vysvětlete jim důvod, proč firma zaměstnává cizince, proč má agenturní lidi a pracujte na tom, aby kmenoví zaměstnanci tuto strategii pochopili a přijali. Jedině tak to může začít fungovat.

Držím palce, ať se to povede i u Vás.


Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Adamophoto,

freerangestock

 

Sdílet na:
Šárka Sehnalová

Šárka Sehnalová

Šárka je momentálně na rodičovské dovolené a zároveň pracuje na částečný úvazek jako mzdová účetní firmy T.RAD Czech s.r.o. Před nástupem na RD byla v této firmě 8 let zaměstnaná na pozici HR specialisty a měla krom mzdové agendy na starosti kompletní HR aktivity. Dálkově vystudovala obor personální management a organizační rozvoj na Masarykově univerzitě v Brně. Má ráda svou práci hlavně pro její rozmanitost a neobvyklé situace, se kterými se musí poprat.

Komentář