Adaptační proces – luxus nebo nutnost

Adaptační proces

Adaptační proces je často opomíjený a přitom tak skvělý nástroj pro stabilizaci nových zaměstnanců, a to zejména těch ve výrobě.

Aktuální situace na trhu práce je pro firmy stále méně a méně příznivá. Uchazečů, kteří splňují požadavky, je nedostatek a poptávka po nich je stále vyšší. Dávno jsou pryč doby, kdy si firma vybírala a mohla si stanovovat přísnější kritéria pro výběr uchazečů. V dnešní době je úspěchem už to, že uchazeč zareaguje na vaši nabídku a je ochoten přijít na přijímací pohovor.

Pokud nabízíte dobré pracovní podmínky nebo prostě uchazeč potřebuje práci, rozhodne se nastoupit a teď teprve jde do tuhého. Správným adaptačním procesem dokážete míru fluktuace nováčků podstatně snížit a tím ušetřit náklady související s náborovým procesem i zaškolením nového zaměstnance. A jak na to?

Při přípravě adaptačního procesu mějte na paměti, že jeho cílem je pomoci nováčkovi zvyknout si v nové práci a k tomu vstupní školení od HR prostě nestačí. Důležité jsou první dojmy a pocity z nové firmy, obsahu a náročnosti práce a také z kolegů. Je dobré myslet na to, že firemní kultura není všemocná, prostě někdo se po vhození do vody naučí plavat, ale je spousta těch, kteří se začnou topit – pomozte jim, podejte jim pomocnou ruku.

Člověk, který nováčka prvních několik dnů (ideálně však týdnů) provází, by měl být z těch, kteří respektují firemní kulturu a pravidla, firmu znají a mají k ní vztah, jsou ostatními kolegy respektováni a mají schopnost empatie, dokáží najít správná slova a nováčka povzbudit, pomoci mu se zorientovat nejen ve výrobních procesech, ale prostě v tom jak to ve firmě chodí. S největší pravděpodobností ve firmě takové lidi máte a nutně to nemusí být mistr nebo jeho zástupce, pokud to bude kolega na stejné hierarchické úrovni, bude adaptační proces možná o dost důvěryhodnější a pro nováčka příjemnější.

Průběh adaptačního procesu by měl být plynulý a obsahovat všechny stránky práce: vztahy s kolegy, znalost firemní kultury, dodržování pracovních postupů a bezpečnostních pravidel. Jde o to, aby se tam nováček cítil dobře a informace, které dostává, mu byly podány pro něj příjemnou a přijatelnou formou.

Po ukončení adaptačního procesu doporučuji s každým nováčkem zhodnotit průběh prvních dnů a týdnů ve firmě. Domluvte se na tom, co bude následovat, zhodnoťte zaměstnancův výkon, ať ví jak na tom je a jak jste s ním spokojení, snažte se ho motivovat, zodpovězte mu jeho otázky, prostě mluvte s ním. Pokud chcete, udělejte o tom zápis. Příliš bych se ani nebránila odměně pro zaměstnance, který měl adaptační proces na starosti – odměna může být symbolická – v řádech stokorun.

A snad poslední pravidlo – buďte důslední, dotáhněte to do konce, zlepšujte svůj adaptační proces, prostě myslete na lidi.


Zdroj obrázku: Flickr – Rach, So Confused (licence Creative Commons)

Sdílet na:
Šárka Sehnalová

Šárka Sehnalová

Šárka je momentálně na rodičovské dovolené a zároveň pracuje na částečný úvazek jako mzdová účetní firmy T.RAD Czech s.r.o. Před nástupem na RD byla v této firmě 8 let zaměstnaná na pozici HR specialisty a měla krom mzdové agendy na starosti kompletní HR aktivity. Dálkově vystudovala obor personální management a organizační rozvoj na Masarykově univerzitě v Brně. Má ráda svou práci hlavně pro její rozmanitost a neobvyklé situace, se kterými se musí poprat.

Komentář