Subjektivní a objektivní – část II

Chcete se podívat radši na video? Téma Subjektivní a objektivní probíráme zde.

Minule jsme rozebírali, že ne vše, co vypadá objektivně skutečně objektivní je. Hlavně pak je dobré nepropadnout přílišnému pocitu objektivity u čísel. Ale co s věcmi, které nelze objektivně měřit?

Znamená to, že když bychom se ve firmě chtěli chovat maximálně objektivně, musíme rezignovat na měření špatně měřitelných věcí? Rozhodně ne, protože máme mnoho možností, jak ze subjektivních názorů či pocitů udělat celkem objektivní data. Chce to jen vymyslet jak a proto nezaměňujte subjektivní se špatně měřitelný. Že je něco špatně (nepřímo) měřitelné ještě neznamená, že to musí být subjektivní.

Tak jaké možnosti u špatně měřitelných věcí máme? V zásadě tři:

  • Měřit více veličin, které lze zjistit lépe
  • Více názorů
  • Více měření v čase (řady)

U více veličin je to jasné, třeba zákaznická spokojenost. Ano, každého hned napadne úžasný dotazník spokojenosti. Jenže jsou mnohem elegantnější metody, jak se dopátrat spokojenoti a to bez “obtěžování” zákazníka. Třeba opakované nákupy, množství jeho stížností a reklamací, množství odchodů zákazníků ke konkurenci, rozšiřování množství produktů, které nakupuje…když vezmete více těchto čísel dohromady, dá vám to celkem dobrý obrázek o jeho spokojenosti a nemusíte za ním hned vyrážet s dotazníkem typu: “Mohl byste mi prosím na stupnici….”.

Více názorů – to se používá hlavně při práci s lidmi. Když já si myslím, že Pepa nespolupracuje, je to subjektivní, můj názor. Ale pokud si to myslí dalších 10 lidí okolo něj, dostáváme poměrně objektivní data, se kterými se dá pracovat. Ještě je dobré, když popíší konkrétní projevy nespolupráce. Ano, tohle nepůjde dobře převést do čísel, ale to je přece jedno ne? Potřebujeme data, ne čísla.

Více měření v čase – vrátíme-li se k prvnímu příkladu, pak je to jasné. U zákazníka sice neklesá celkový obrat, ale omezuje množství produktů, které od nás nakupuje. Nebo u druhého příkladu – teď Pepu sice hodnotí, že spolupracuje celkem dobře, ale před rokem to bylo lepší…

Znova proto připomínám, je dobré nezaměňovat subjektivitu a špatnou měřitelnost některých klíčových věcí. Můžu vás ubezpečit, že těch hůře měřitelných, které jsou ale velmi důležité, je ve firmě mnohem víc. Chce to jen dostatek kreativity a přemýšlení jak subjektivitu omezit a získat přesnější data k rozhodování.


Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Nazia707

Photos 7830

www.freerangestock.com 

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář