Dnes to vezmu trochu odlehčeně, téma je spíš zamyšlením nad tím, jak (nejen) ve firmě přistupovat ke strategii nebo přesněji k vizím.
Téměř v každé firmě, či organizaci, si při uvažování nad budoucností kladou otázky: “A je to vůbec reálné? Nejsme příliš v oblacích?”. Slyšel jsem podobné “lamentace” mnohokrát. A určitě minimálně v polovině případů to vedlo k tomu, že z toho, co chtěli původně, nakonec slevili. Nicméně moje poznání, o tom, vlastně má být vize (a strategie) firmy, je jednoduché:
Vize je to, v co VY věříte.
Totiž, pokud v něco opravdu věříte, umožní vám to tvořivě hledat cesty, jak toho dosáhnout. Nezastavit se a neustále “pumpovat” energii do všech a všeho okolo sebe. Naopak, pokud vy sám(a) nevěříte, pak nebojte, zázrak se většinou nestane… Zde totiž platí selský rozum – když nevěříte, že je něco možné, nejedete naplno. A když nejedete naplno, těžko na konci můžete zajet rekord trati. Takže zázrak se opravdu nemá šanci dostavit :).
Další poznání je v tom, že tohle se dá ještě celkem úspěšně aplikovat v malé firmě (ale aspoň ve dvou je to i tak lepší). Ale pokud je vás víc, tak je jasné, že sám(a) to prostě nedáte. Je to dobrý začátek, ale potřebujete koalici. A tím nemyslím jednoho dalšího člověka, ale třeba 10-15. Vizi pak musíte mít, jak často s kolegou říkáme “vykecanou”. Nebo jak jsem nedávno slyšel, musíte být patřičně sezpívaní. A to často, trvá dlouho (měsíce, roky), občas to i bolí (vás i druhé) a občas to ne všichni absolvují a dochází ke střídání stráží, ale i to je někdy nutnost.
A na závěr ještě jeden citát. Pochází z tohoto videa, které rozhodně doporučuji shlédnout:
Ať už si myslíte, že můžete, nebo si myslíte, že nemůžete, tak máte pravdu.
Henry Ford
Tak užívejte svátků, krásné Vánoce a do roku 2017 spoustu skvělých myšlenek, které stojí za to realizovat!
PS: Za tip na video díky Mírovi Filingerovi – úspěšnému manažerovi a studentovi MBA.
Zdroj obrázku: Flickr – Moyan Brenn, Dreaming (licence Creative Commons)