Práce z domova a technologie jako benefity?

Home Office

Současná situace má jeden zajímavý dopad, který má konečně ve svém důsledku šanci konečně  o tom, jak má fungovat firma. Ano mluvím o tzv. Home Office a o využívání technologií a jejich vnímání jako benefitů.

Dost živě si pamatuji na jednu diskuzi na začátku ledna. Jednalo se o reklamní firmu, která se snažila nastavit podmínky pro práci odjinud, než z kanceláře. Zajímavé na tom bylo, že tento způsob práce měli stále v kategorii benefit. A tento benefit se snažili regulovat “dlouhými” pravidly, které ve svém důsledku připomínaly spíše korporátní směrnici, než něco, co by mělo vzniknout v kreativní firmě o 10 lidech. 

V oné reklamce po mě chtěli připomínky k těmto pravidlům. No technicky jsem jim nějaké dal, ale celé mi to přišlo postavené na hlavu. Možná i díky tomu, že jako pracovní prostředí již mnoho let vnímám cokoliv, kde se sejdu s kolegy, klienty a nebo, kde sám něco vytvářím. Rozhodně ho nemám spojené s nějakým prostorem na jediné fyzické adrese. 

Co se týká technologií, tak i zde je jejich použití ve firmách často, jak “z dob cara klacka”. Pominu to, že opravdu ještě existují firmy, co notebooku a telefonu říkají benefit. To mi v roce 2020 přijde opravdu, no srandovní. Dokonce znám jednu, která v době neomezených tarifů stále účtuje svým zaměstnancům soukromě provolané minuty. Jen považte kolik času zabere proces jejich evidence a “vymáhání těchto peněz. Pomineme-li ale tyto anomálie, pak je ale i dost takových zaměstnavatelů. kteří tyto pomůcky využívají buď jako prostředky špehování a nebo, za vydatného přispění Ajťáků, aspoň velmi znepříjemní jejich užitečnost. 

Jak to vypadá? Zaměstnance nutí používat “bezpečný” firemní telefon, ve kterým ale mají zablokovaný internet, který však potřebují pro svoji práci. Už jsem viděl i člověka, co měl tři telefony a na každém mohl dělat jenom nějakou část své práce. Nebo za vrchol sdílení dokumentů považují to, že si je mohou posílat mailem. Takže na konci porady se rozešle zápis a za dva dny máte v mailu 10 souborů, každý jinak upravený. Opravdu paráda, pozitivní je, že to vytváří zaměstnanost u lidí, kteří by se jinak určitě nudili.

Myslím, že situace je dnes celkem zřejmá. Firma, která dnes vezme jako fakt, že práce nerovná se být v jedné místnosti neustále na očích svého šéfa, může přežít. Já vím, u pozic, které nepracují na počítači je to složitější, NC stroj, či kus linky na auta si neodstěhujete domů do garáže. Jenže i když se podíváte na takovou automobilku, pak těch pozic, které nejsou spojeny s výrobní linkou je tam možná víc, než polovina – nákup, vývoj, účetnictví, IT, … a často to chce jediné, vyskočit z krabice a uvažovat jinak. Jak to vymyslet, aby lidé spolupracovali a něco vytvářeli, i když spolu nesedí v jedné budově? I přes nepopiratelnou vážnost celá situace máme konečně příležitost vyvinout management vhodný do 21. století…


„Home Office“ by Jorge Quinteros is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

 

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář