Jak vytvořit strategii? Hlavně jednoduše :)

V minulém článku jsem rozebíral proč si myslím, že firmy teď mnohem častěji přemýšlí o tom, že chtějí vytvořit strategii. Jak ale do toho? I když jsem slíbil, že dnes se tomuto tématu budeme věnovat, vezmeme to opět trochu shora a spíš se podíváme na principy, než postupy.

Zaprvé: myslím si, že strategii nemůže dodat někdo zvenku, tedy konzultant. Jak se asi bude vyvíjet váš obor, znáte stejně nejlépe vy, stejně tak budete vy to vymyšlené ve firmě implementovat a u toho onen konzultant taky nebude. Takže potřebujete někoho zvenku? Paradoxně si myslím, že ano. To, co tito lidé umí, je vést proces tvorby, pomůže vám zapojit všechny důležité lidi a pomůže s tím, aby celá tvorba měla nějaký smysluplný průběh, včetně pro vás vhodných výstupů. V samém zápalu samotné tvorby na tyto důležité činnosti většina manažerů zapomíná.

Dále si myslím, že dnes je disciplína strategie trochu složitější, než vymyslet komu a co budeme dodávat. Tedy strategie není jen o zákaznících, ale o celkovém vyvážení dalších významných tzv. zájmových stran. Potřebujete totiž vyřešit i to, kde na svůj business vezmete lidi (tj. strategie vůči zaměstnancům), peníze (strategie vůči majitelům) popř. s kým dalším to budete dělat (strategie vůči partnerským firmám). A posléze bude třeba vymyslet i jak firmu zorganizovat (provozní strategie). Všechny tyto části jsou skoro rovnocenné – nebudete-li mít ty správné lidi, můžete vymyslet báječné produkty, které však nedodáte.

No a z popsané složitosti vyplývá, že asi nejhorší možností je celou strategii vymyslet sám. Bude to sice hrdinné, ale taky značně rizikové. Jen těch faktorů, co je třeba zvážit je tolik, že strategie není až tak o psaní nějakého dokumentu (který v konci konců ani nemusí být moc dlouhý), ale hlavně o povídání, vyměňování si názorů, zkušeností apod. Navíc, když do vytváření strategie zapojíte lidi z firmy, nemusíte jim potom své myšlenky vysvětlovat. Vytvoří si ji totiž sami a tím pádem za ní mají taky odpovědnost. Pokud tedy mohu doporučit, vytvořit strategii je vždy nejlepší v týmu.

A jaké použít nástroje? Myslím, že tady je třeba trochu střídmosti. Co se týká nástrojů – různé SWOTky, PEST, VRIO, a jiné analýzy – byl bych opatrný a vždy upřednostňuji jednoduchost a čitelnost i těm, kteří nemají odborné znalosti. Věřte, že to jde i bez těchto složitostí a kvalitu výsledku to negativně neovlivní.

Pro dnešek poslední úvaha je o množství dat, které je třeba posbírat. Strategie je o budoucnosti a tu nelze vypočítat. Data o trhu, prodejnosti produktů apod. jsou fajn, ale spíš jako pochopení současné situace. Navíc taková data, jako tržní podíly jsou poslední dobou v mnoha oborech vlastně k ničemu. Příkladem může být třeba manažerské vzdělávání typu MBA. K čemu je vám vědět, zda prodáte víc nebo míň, než konkurence? Zájemci se rozhodují mnohem složitěji. Většinou mají problém ve firmě a chtějí ho řešit. Jedna z možností je koupit vzdělávání sobě, druhá najmout konzultanta, třetí třeba koupit nový informační systém atd. Tedy data o konkurenci jsou mi opravdu k ničemu. A podobně je to v mnoha jiných oborech.


Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Chance Agrella,

freerangestock

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář