Ach ten „marketing“

Také jste si všimli těch hypermarketů „nacpaných“ sešity a jinými školními pomůckami. Já ano, a to už koncem července.

Je půlka prázdnin a jeden hypermarket vedle druhého přetéká zbožím pro školáky. Ano, teoreticky marketéři udělali, co měli. Na tzv. období „Back To School“ se připravili v předstihu a důkladně. Jen mě napadá otázka, zda to má smysl.

Byl jsem nakupovat s dcerou – ta říkala, že opravdu nechápe, proč jí v půlce prázdnin otravují se školou a dodala, že už asi nakupovat nechce chodit. Já sám jsem na ty hromady sešitů koukal taky trochu s úžasem. Opravdu nevím, co bych teď kupoval, protože seznamy potřebných pomůcek zatím vždy dcera dostala 1. září při nástupu do školy.

Shodou okolností jsme šli cestou zpět okolo malého místního papírnictví, kdy myslím udělali mnohem moudřejší opatření – vzali si dovolenou.

Já nevím, opravdu jsem z tohoto typu „marketingu“ za posledních několik let trochu rozčarován. Proč?

  • Téměř každá kampaň je postavena na slovech „sleva“ a „akce“. Opravdu lidé, kteří to „vymýšlejí“, nevidí, že spirálu klesajících marží si roztáčejí sami tím, že jedinou přidanou hodnotu svých výrobků vidí v nízké ceně? Dokonce někdy mám pocit, že je to první odvětví managementu, které kompletně vykonávají jen počítače. Vygenerovat 1xtýdně plakátek ve firemních barvách se stále stejným textem totiž počítač určitě zvládne.
  • Období častých nákupů, jako vánoce, velikonoce apod. začínají čím dál tím dříve. Klidně uvidíte na konci září vánoční zboží. Hmmm…opravdu mají lidé tři měsíce před tímto svátkem v hlavě myšlenky na to, jak nakoupit vše potřebné?

A co mě vadí nejvíce je, že tyto velké řetězce likvidují malé prodejce, třeba ta zmíněná papírnictví, kde je často mnohem osobnější přístup, než v anonymních velkých krámech. Tyto řetězce dokonce požírají sami sebe. Takže např. nám v blízké době zmizí Interspar a nahradí ho Albert. A jak nám šéf slíbil, určitě zase zlevní :), jak objevné.


Zdroj obrázku: FreeImages.com/Ana Amaral

Sdílet na:

Komentář