- Český rybník je prázdný - on už pomalu ale jistě vysychá i ten evropský. Agentury už nejezdí nabírat zaměstnance do Polska nebo na Slovensko. Čím dál častěji se specializují na zaměstnance z Bulharska, Mongolska, Vietnamu, Ukrajiny... A tady jsou první komplikace: potřeba místních náborových kanceláří, jazykové bariéry a potřeba tlumočníka, vzdálenost a náklady spojené s dopravou zaměstnanců, jiná mentalita a jiné pracovní návyky...
- Firmy se o lidi perou - a tak se často stane, že agentury dovezou lidi do Čech a oni jim na nejbližší zastávce "zdrhnou". Prostě se už do autobusu nevrátí. Mají totiž kontakty na svoje příbuzné, kteří už tady pracují a tak si po cestě zjistí situaci a tipy, ve kterých firmách dávají nejvíc peněz. Agentura tak slouží jako taxi zadarmo a do místa určení nakonec dorazí třeba jen polovina lidí. Často je tak namísto do Prahy dovezete jen do Brna.
- Agentury si kradou lidi navzájem - říkáte si jak je možné ukrást člověka? To je přeci únos. A ono to tak opravdu často vypadá. Když už Vám agenturní člověk nastoupí a vy si ho konečně zaučíte, můžete jen smutně koukat, jak Vám před Vaší firmou stojí cizí autobus, který Vaše lidi láká na víc peněz. A spousta z nich podlehne a dobrovolně nastoupí. A vše je tak strašně rychlé, že jste opravdu hodně dobří, když to vůbec zaregistrujete.
- Ubytovnu raději mějte svoji - ano, je to tak, postavte si svou a pořádně ji zamykejte. Jakmile totiž jako agentura použijete veřejnou ubytovnu, máte zase problém. Do těchto ubytoven totiž chodí právě lovci agenturních lidí. Vy tam pak přijedete, že lidi odvezete na směnu a oni už tam nejsou. Zase Vám je "vyfoukli". A co řeknete zákazníkovi? No co by, omluvíte se a budete doufat, že Vám zákazník nevyměří tučné penále za nesplnění smluvních podmínek.
Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, Jack Moreh, freerangestock




