Načítám...
title

Systém managementu kvality QMS – 1.část

Systém managementu kvality  QMS – 1.část
O zavedení a zlepšování systémů řízení kvality QMS ve firmách bylo publikováno velmi mnoho. Nicméně, moje dva následující články se věnují spíše mým praktickým poznatkům, které jsem při zavádění a zlepšování systémů řízení kvality získal. Už slyším zase ty „nářky a povzdechy“ některých manažerů a zaměstnavatelů, jak je systém řízení kvality náročný z hlediska časového. Zejména, co se týká nekonečné evidence všech dokladů, tedy „neustálého papírování“. Někteří dokonce tvrdí, že systém řízení kvality, není nic jiného, než pouhé papírování a zase papírování. Avšak věřte mi, já si toto rozhodně nemyslím. Protože existují firmy, které systém řízení kvality zavedly tak, aby byl nejen funkční a efektivní, ale pro firmu velmi přínosný. Při zavádění je nutné postupovat tak, aby systém kvality korespondoval se všemi firemními procesy a bylo zmapováno ve firmě skutečně všechno podstatné, ať již se jedná o výrobu s výrobky s přidanou hodnotou nebo poskytování kvalitních služeb. A zde se musím vrátit zase na téma řízení lidských zdrojů, tedy lidí, kteří kolem systému řízení kvality pracují. Domnívám se, že jde hlavně o to, kdo systém řízení kvality zavádí a kdo jej poté udržuje.  A dále se o něj stará a následně pečuje. Musíme si uvědomit, že o systém řízení kvality je nutné se kontinuálně starat, což v praxi znamená, že ne jej jedenkrát za čtvrt roku nebo jedenkrát za půl roku takzvaně „oprášit“, ale neustále jej plánovat. Aplikovat, zlepšovat a pochopitelně nakonec vyhodnocovat. Systém řízení kvality není pouze záležitosti představitele managementu kvality, ale skutečně všech zaměstnanců. A co audity systému řízení kvality vlastně firmě přináší? Audity systému řízení kvality ve firmě, a to jak interní, tak poté externí, jsou již jen jakési závěrečné shrnutí. Přičemž smyslem, a to je potřeba zdůraznit, rozhodně není vytýkání nedostatků (všech možných doporučení, neshod.) Mělo by se jednat o: „nezávislé objektivní hodnocení dané situace a též odborné poradenství“, které slouží pro další zlepšování nastaveného systému řízení kvality. Aby se vědělo, v čem a kde musí firma přidat v rámci firemních procesů, aby se posunula dále. V této souvislosti někdy slýchávám pojem „nemůžeme firmu přizpůsobit normě, ale je potřeba opačně normu přizpůsobovat firmě“. Tady je zřejmě konsenzus někde uprostřed, přičemž se domnívám, že v systému řízení kvality je důležité promítnout podstatné firemní aspekty firmy a správně nastavit firemní procesy. Ostatně pokud postupujeme v souladu s mezinárodní normou EN ISO 9001:2008 (ČSN EN ISO 9001:2009) a její novelou EN ISO 9001:2015 (ČSN EN ISO 9001:2016) nemáme se čeho obávat. Pozitivní výsledek se zcela jistě dříve nebo později dostaví.
  1. Tabulka
  Komentář k tabulce: uvedená tabulka se týká hodnocení dodavatelů zboží a služeb podle určených kritérií s cílem vyhodnocení kategorie pro optimalizaci dodavatele.  Zavedení nebo také neustále zlepšování systému managementu kvality QMS ve firmě podle novely EN ISO 9001:2015 (ČSN EN ISO 9001:2016) je pro firmu nepochybně přínosný.  Sledování a vyhodnocování všech stěžejních ukazatelů se zpětnou vazbou posouvá firmu k naplnění strategických cílů. Čerpáno a použito:
  1. Zkušenosti s auditováním systému řízení kvality QMS
  2. Vlastní zkušenosti z lektorské práce.

Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, rawpixel, freerangestock