Co je to strategie

Co je to strategie

Dnešní zamyšlení opět vychází ze zajímavých úvah, které vznikají při diskusích s manažery studujícími MBA. Tentokrát není tématem nic složitějšího, než strategie.

Hned na začátku workshopů pokládám jednoduchou otázku: “Jaká je strategie vaší firmy?”Nejtypičtější odpovědí je něco jako: “Chceme být jedničkou na našem trhu”, případě: “Zaměřujeme se na naše zákazníky.”

Okolo oboru strategie najdete mnoho různých odborných termínů: mise, vize, poslání, konkurenční výhoda, …nechci vás jimi zatěžovat (nechám si to jako téma na příště). Podívám se na strategii velmi jednoduchým způsobem.

Pokud lidéve firmě sdílejí stejnou strategii, má to rozhodně pozitivní dopady. Nejdůležitější je asi to, že lidé pak opravdu táhnou za jeden provaz, vědí, kam firma z dlouhodobého hlediska jde. K tomu ale musí být strategie i dobře uchopitelná a konkrétní. A teď rozhodně nemyslím žádná čísla. Měla by ale dávat jasné odpovědi na každodenní otázky. Např. zda to, čím se odlišujeme je nekompromisní kvalita a kvůli ní jdou občas třeba i termíny dodávky stranou. Strategie by nás také měla odlišovat od ostatních firem, aby zákazníci věděli, že chtějí nás a jen nás. A v neposlední řadě má taková strategie silný motivační charakter – dává smysl našemu snažení a díky ní se těšíme do práce.

Tak a teď se touto optikou pojďme podívat na výše uvedené příklady strategie. Zaměření na zákazníky je podle mě podstatou každého businessu, bez něj to asi nepůjde nikde. Dokonce ani v neziskových organizacích. A být jedničkou je sice super, ale není to konkrétní. Nedává mi to žádné odpovědi na to, co mám každý den dělat. O co se snažit a na čem až tolik nezáleží. Navíc si to každý může interpretovat jinak.

A tak vám na konci dnešního krátkého zamyšlení dám domácí úkol :). Zkuste se podívat na vaši strategii a trochu o ní přemýšlet. Je uchopitelná a představitelná až do každodenních činností? Pomáhá vám v rozhodování? A je pro vás zajímavé (motivující) snažit se o její dosažení?


 Zdroj obrázku: Photos courtesy of and copyright Free Range Stock, www.freerangestock.com

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

2 komentářů

  1. Článek je hezký. Jen bych uvítal stručnou a jasnou definici, co to je vlastně ta strategie. Jen ne proboha, že se jedná o dlouhodobý plán. To je plán, který trvá dlouho, ale rozhodně to není strategie.

    1. Díky, když ono těch stručných a jasných definic v managementu moc není. Za mě je strategie nějak „přiměřeně“ detailní naplánování cesty k dosažení, resp. přiblížení se vizi a potažno poslání firmy. Strategie často neobsahuje moc čísel, rozhodně nenahrazuje business plán, ale je dostatečně konkrétní k tomu, aby se lidé mohli i na denní bázi rozhodovat, co dělat a co ne. Opravdu hodně zjednodušený příklad: pokud je někde ve vizi „být technologickým leaderem“, pak strategie řeší klíčové kroky, které je vhodné učinit, abychom se tomu v horizontu 3-5 let přiblížili…protože vize je fajn, ale bez představy, jak se k ní dostaneme, zůstane jen snem :).

Napsat komentář: Management.cz Zrušit odpověď na komentář